Chi Sao

The Inner Force Of Wing Chun

Chi Sao

Το Chi Sao (κολλημένα χέρια) είναι μια παραδοσιακή μέθοδος εξάσκησης που χρησιμοποιείται στο Wing Chun. Στο Chi Sao, οι εξασκούμενοι διατηρούν τα χέρια τους σε επαφή μεταξύ τους και εκτελούν διάφορες κινήσεις, στρατηγικές και τεχνικές που σχετίζονται με την πολεμική τέχνη του Wing Chun.

Το Chi Sao βοηθά στην ανάπτυξη της αίσθησης της αφής και της ανταπόκρισης του σώματος στις κινήσεις του αντιπάλου, βελτιώνοντας έτσι την αντίληψη του εξασκούμενου και την αντίδρασή του σε πιθανές επιθέσεις.

Επιπλέον, το Chi Sao βελτιώνει τη συντονισμένη κίνηση των χεριών, την ισορροπία και τον συντονισμό των κινήσεων του σώματος. Αυτό μπορεί να βελτιώσει την αθλητική επίδοση και την καθημερινή κινητικότητα.

Chi Sao Sticking hands

Αρχές του Chi Sao

Το Chi Sao είναι μια από τις βασικές αρχές του Wing Chun. Αυτή η αρχή αποτελεί ένα κομμάτι της εκπαίδευσης στο Wing Chun και αναφέρεται στην εξάσκηση της επαφής των χεριών (ποδιών) μεταξύ δύο ατόμων.

Οι βασικές αρχές του Chi Sao είναι οι εξής:

  1. Επαφή: Ο σκοπός του Chi Sao είναι να εκπαιδεύσει τον εκπαιδευόμενο να αντιλαμβάνεται την επαφή με τον αντίπαλο του και να αντιδρά ανάλογα. Οι εκπαιδευόμενοι συνήθως αρχίζουν την εξάσκηση του Chi Sao με την επαφή των χεριών τους και στη συνέχεια κινούνται σε διάφορες κατευθύνσεις, ώστε να εξασκηθούν στην αντίληψη της επαφής.
  2. Αντανακλασικά επαφής: Κατά τη διάρκεια του Chi Sao, ο εκπαιδευόμενος μέσο των αντανακλαστικών επαφής να αντιλαμβάνεται τον κίνδυνο, δηλαδή την κίνηση του αντιπάλου του και τον τρόπο που απαντά στην κίνηση αυτή και να αντιδρά ανάλογα.
  3. Χαλάρωση των μυών για μεγαλύτερη ευκολία στην εκτέλεση των ασκήσεων
  4. Και να μάθουμε να μην ασκούμε καθόλου δυνάμεις.
Chi Sao Sticking hands

Εσωτερική – Εξωτερική Ενέργεια

Στο Wing Chun, η έννοια της ενέργειας, ή "Chi" στα κινέζικα, είναι μια σημαντική πτυχή της τέχνης. Υπάρχουν δύο κύριοι τύποι Chi στο Wing Chun: Εσωτερική και Εξωτερική ενέργεια.

Η εσωτερική φύση της άσκησης (Chi) συνδέεται με τη χαλάρωση των μυών. Στην ταοϊστική σκέψη αυτή η χαλάρωση είναι το YIN (θηλυκό). Στης ασκήσεις αυτές πρέπει να μαθαίνει ο ασκούμενος να μην χρησιμοποιεί την φυσική του δύναμη. Οι Κινέζοι αυτό φιλοσοφικά το  αποκαλούν χρήση μη-δύναμης.

Το εξωτερικό (Chi) αντίθετα, είναι η ενέργεια που παράγεται μέσω της φυσικής δύναμης και της μυϊκής έντασης. Αυτός ο τύπος Chi αναφέρεται συνήθως ως «σκληρή ενέργεια» επειδή βασίζεται στη φυσική δύναμη και τη δύναμη για την εκτέλεση κινήσεων. Ενώ το εξωτερικό Chi μπορεί να είναι αποτελεσματικό σε ορισμένες καταστάσεις, γενικά δεν είναι τόσο αποτελεσματικό όσο το εσωτερικό Τσι επειδή βασίζεται στην ωμή δύναμη παρά στη σωστή τεχνική και στην αποτελεσματικότητα της κίνησης.

Παραδείγματος χάριν η δύναμη που υπάρχει μέσα μας διατηρείται σαν αποθεματικό, προκειμένου να χρησιμοποιηθεί ως εκτοξευτήρας για να διοχετεύσει την ενέργεια ένα κλάσμα του δευτερολέπτου πριν από το χτύπημα. Η χαλάρωση των μυών παρέχει μεγαλύτερη ευκολία κίνησης. Είναι καλύτερα να συμπεριφέρεσαι σαν να είσαι το καλάμι παρά να σπας σαν δρυς κάτω από το βάρος του χιονιού.

Η προσαρμοστικότητα που παρέχεται από τη χαλάρωση των μυών καθιστά ευκολότερη της εναλλαγές των χεριών και του σώματος κατά τη διάρκεια μιας μάχης. Όπως το νερό που ρέει ανάμεσα από στα βράχια, έτσι και ο ασκούμενος του Chi Sao εκπαιδεύεται για να ανιχνεύσει τα παραμικρά ανοίγματα που υπάρχουν στο αμυντικό σύστημα του αντιπάλου.

Επίσεις η χαλάρωση των μυών όχι μόνο θα επιτρέψει μεγαλύτερη ελευθερία κινήσεων στις αλλαγές του ρυθμού αλλά θα είναι επίσης ευκολότερο να αλλάζετε το τέμπο από αργές σε γρήγορες κινήσεις και αντίστροφα.

Το Chi Sao λοιπόν είναι η τέχνη της αίσθησης και της διείσδυσης μεταξύ των ασκούντων, αλλά και της τέχνης της μετάβασης από την ηρεμία στην καταιγίδα, από αργή σε γρήγορη ή από μαλακή σε σκληρή, σε χρόνο ακαριαίο.

Οι ασκήσεις σας επιτρέπουν να εκπαιδεύεστε στη χαλάρωση των μυών, για να βελτιώσετε την ταχύτητα της αντίδρασης. Η υπερβολική μυϊκή ακαμψία θα εμποδίσει την κίνηση, με αποτέλεσμα η αντανακλαστική αντίδραση θα μειωθεί σημαντικά.

Αναπτύσσοντας το εσωτερικό Chi, οι ασκούμενοι μπορούν να βελτιώσουν την ισορροπία, τον συντονισμό και την ευαισθησία τους στις κινήσεις του αντιπάλου τους. Αυτό τους επιτρέπει να εκτελούν τεχνικές με μεγαλύτερη ταχύτητα, αποτελεσματικότητα και ακρίβεια, ενώ χρησιμοποιούν λιγότερη φυσική δύναμη. Επιπλέον, η ανάπτυξη του εσωτερικού Chi μπορεί να οδηγήσει σε βελτιωμένη υγεία, αυξημένη χαλάρωση και μεγαλύτερη αίσθηση ευεξίας.

Χρειάζονται αρκετά χρόνια πρακτικής εξάσκησης ώστε ο σπουδαστής να χαλαρώσει εντελώς τους μυς του σε μια μάχη σώμα με σώμα.

Chi Sao

Ανταλλαγή Chi Sao μέσω επαφής

Ένα άλλο σημαντικό σημείο είναι η απόσταση. Στο Chi Sao η απόσταση προς τον αντίπαλο είναι εξαιρετικά μικρή, η απόσταση αυτή ονομάζεται απόσταση επαφής (ή απόσταση πριν την επαφή).

H ανταλλαγή ενέργειας, ή "Chi," μέσω επαφής που έχουμε κατά την διάρκεια εκπαίδευσης με έναν συμμαθητή έχει στόχο την ανάπτυξη της ευαισθησίας στις κινήσεις του αντιπάλου, καθώς και να βελτιώσετε τις δικές σας αντιδράσεις και την ικανότητα να ανταποκρίνεστε σε μεταβαλλόμενες καταστάσεις.

Στο Chi Sao, οι ασκούμενοι συνήθως βρίσκονται σε μια ουδέτερη στάση, με τα χέρια τους σε επαφή στους καρπούς ή στα μετακάρπια. Στη συνέχεια εμπλέκονται σε μια σειρά κινήσεων, συμπεριλαμβανομένου του τράβηγμα, της ώθησης και του χτυπήματος, διατηρώντας επαφή με τους βραχίονες του αντιπάλου.

Η ανταλλαγή ενέργειας μέσω επαφής επιτρέπει στους εξασκούμενους να αισθάνονται τις λεπτές αλλαγές στις κινήσεις του αντιπάλου τους και να αντιδρούν αναλόγως. Αυτό βοηθά στην ανάπτυξη μιας αυξημένης αίσθησης επίγνωσης, καθώς και σε μια πιο γρήγορη και ακριβή  ανταπόκριση σε μια πραγματική κατάσταση αγώνα. Επίσης, η εξάσκηση στο Chi Sao βοηθάει στη βελτίωση της ισορροπίας, της σταθερότητας και του συντονισμού μεταξύ των κινήσεων των χεριών και του σώματος.

Με τη συνεχή εξάσκηση στο Chi Sao, οι εξασκούμενοι μπορούν να αναπτύξουν μια αυξημένη επίγνωση του κινητικού τους σώματος και της χρήσης της ενέργειας τους. Αυτό μπορεί να μεταφερθεί και σε άλλες δραστηριότητες ή ακόμα και στην καθημερινή ζωή, βοηθώντας τους να αντιδρούν αποτελεσματικότερα σε μεταβαλλόμενες καταστάσεις και στρεσογόνους παράγοντες.

Τα αντανακλαστικά επαφής είναι αυτά που θα επιτρέψουν μια ταχύτερη αντίδραση σε σχέση με την όραση.
Η επιστήμη έχει αποδείξει ότι η αντίδραση από την αίσθηση της αφής είναι ταχύτερη από την όραση. Πάρτε για παράδειγμα έναν άνθρωπο που κατά λάθος τοποθετεί το χέρι του σε μια θερμή κεραμική πλάκα κουζίνας, αμέσως θα τραβήξει το χέρι του χωρίς να περάσει από κάποια διαδικασία σκέψης. Η πληροφορία που θα πάρει ο εγκέφαλος του θα είναι άμεση.
Εδώ έγκειται όλη η αντικειμενικότητα που συνδέεται με αυτή την αρχή.

Με το που αποκτήσουμε επαφή, ο ασκούμενος του μπορεί να βρεθεί σε δύο καταστάσεις. Είτε θα έρθει σε επαφή και με τα δύο χέρια ή θα έχει επαφή μόνο με το ένα χέρι. Στην πρώτη περίπτωση, η αίσθηση που μεταδίδεται από την επαφή μέσω των αντανακλαστικών επαφής είναι άμεση στους δύο βραχίονες και μπορεί να του δείξει ακριβώς την κατεύθυνση των δυνάμεων που ασκούνται από τον αντίπαλο του.

Στη δεύτερη περίπτωση, τα μάτια του θα επικεντρωθούν στο χέρι που δεν υπάρχει επαφή, ενώ το χέρι που είναι σε επαφή θα χρησιμεύσει ως αισθητήρας για να γνωρίζει τις προθέσεις και τις κινήσεις του αντιπάλου του.

Η επιστήμη έχει αποδείξει ότι το αντανακλαστικό σύστημα συνδέεται με την επανάληψη. Με άλλα λόγια, όσο περισσότερο το χέρι ή το πόδι επαναλαμβάνει μια κίνηση, τόσο πιο γρήγορα μπορεί να εκτελεστεί η τροχιά αυτής της κίνησης κατά τη διάρκεια μιας αντανακλαστικής αντίδρασης.

Σε όλη αυτήν την διαδικασία της επανάληψης το πρωταρχικό έργο το έχει το ΙΔΙΟΔΕΚΤΙΚΟ ΣΥΣΤΗΜΑ.

Εύκολα κανείς καταλαβαίνει την έννοια της φράσης που λέγεται για τις πολεμικές τέχνες «Δέκα χρόνια είναι καλά. Είκοσι χρόνια είναι καλύτερα»

Chi Sao

Chi Sao

Για την εκτέλεση του Chi Sao, από διπλό χέρι οι μαθητές προχωρημένου επιπέδου τοποθετούν τους βραχίονες τους σε επαφή με τους βραχίονες του παρτενέρ τους. Οι θέσεις είναι Tan Sao, Bon Sao και Fook Sao στην συνέχεια αρχίζουν να εκτελούν μια σειρά περιστροφής προς την κεντρική γραμμή του παρτενέρ τους.

Από τις περιστροφές θα υπάρξουν διαφορετικές ωθήσεις (Pak, Wu, Bil, Jut, Chuen, Larp, Kuan, Gum, Fut, Tarn, Huen, κλπ)… που θα πρέπει να εκτρέπονται χωρίς να χάσουν την επαφή. Η δυνατότητα να διατηρηθεί η επαφή κατά τη διάρκεια των περιστροφών καθορίσουν και πόσο καλό είναι  το Chi Sao που ασκεί κάποιος.

Σε αυτή την άσκηση, ο στόχος δεν είναι να πάει κόντρα στις κινήσεις του αντιπάλου, αλλά να μάθει να πηγαίνει μαζί του, υπό την έννοια του, να μάθει να ακολουθεί τις δυνάμεις και να εκτρέψει αυτές που πηγαίνουν προς το κέντρο σας.

CHI SAO

Εσωτερική – Εξωτερική Ενέργεια

Στο Wing Chun, υπάρχουν πολλές διαφορετικές μορφές του Chi Sao. Ορισμένες από αυτές περιλαμβάνουν:

Dan Chi Sao - Αυτό είναι το βασικό επίπεδο του Chi Sao και περιλαμβάνει απλές κινήσεις όπως το να πιέζουμε και να σπρώχνουμε τα χέρια του εναντίον του εταίρου μας. Στο Dan Chi Sao, ο στόχος είναι να αναπτύξουμε τον συντονισμό μας και την ικανότητά μας να αντιδρούμε στις κινήσεις του εταίρου μας.

Lap Sao - Αυτή η μορφή του Chi Sao επικεντρώνεται στο να αντιδράμε στις κινήσεις του αντιπάλου μας και να χρησιμοποιούμε τη δύναμη του για να μας βοηθήσει στην απόκρισή μας.

Pak Sao - Αυτή η μορφή του Chi Sao επικεντρώνεται στο να χρησιμοποιούμε την τεχνική του "Pak" (το οποίο σημαίνει "κλείδωμα" ή "ακινητοποίηση") για να αντιδράμε στις κινήσεις του εταίρου μας και να αποτρέπουμε τις επιθέσεις του.

Chi Gerk - Αυτή η μορφή του Chi Sao επικεντρώνεται στην εκπαίδευση των ποδιών και της ισορροπίας μας. Στο Chi Gerk, ο στόχος είναι να μάθουμε να χρησιμοποιούμε τα πόδια μας ως αμυντικό όπλο και να επιτίθεμαι όταν υπάρχει ευκαιρία.

Chi Sao with Blindfold - Αυτή η μορφή του Chi Sao επικεντρώνεται στην ανάπτυξη της αισθητηριακής μας αντίληψης και συγχρονισμού με τον εταίρο μας. Στην άσκηση αυτή, οι συμμετέχοντες φορούν μάσκα στα μάτια και πρέπει να βασίζονται στην αφή για να αντιδράσουν στις κινήσεις του αντιπάλου τους.

Κάθε μορφή του Chi Sao έχει διαφορετικούς στόχους και επικεντρώνεται σε διαφορετικές δεξιότητες. Ωστόσο, όλες οι μορφές συμβάλλουν στην ανάπτυξη του συντονισμού, της ευαισθησίας, του ρυθμού και της τεχνικής των ασκούμενων, και ταυτόχρονα βοηθούν στην ανάπτυξη της αίσθησης του Chi και της εσωτερικής δύναμης.

s2Member®

Pin It on Pinterest

Share This